Накратко за петте различни клонове на йога – видео със Свами Ниранджанананда


https://www.youtube.com/watch?v=dOadDBpR0m0

Накратко за петте различни клонове на йога – преведен текст на видео със Свами Ниранджанананда

“Различните форми на йога като хатха йога, раджа йога, карма йога, бхакти йога и гияна йога, това са петте важни клонове на йога, които служат за подобряване на качеството на съвременния ни живот, а не крия йога и кундалини йога. Тези пет клонове на йога са изключително посветени на създаването на позитивна трансформация. Как става това? Нека да опиша процеса на раджа йога. Яма и нияма за промяна на умствения отговор на ситуациите. Асана и пранаяма за преустройство на потоците в тялото, ума и мозъка. Пратяхара и дхарана за промяна на ограниченията в живота и превръщането им в позитивна сатвична сила. По подобен начин и с хатха йога. Хатха не означава сила. Не означава, че практикувате тази йога силово, както много хора си мислят. В случая думата хатха е комбинация от две мантри – хам и тхам. Хам представлява жизнената сила, слънчевата енергия, прана шакти. Тхам е мантрата на лунната енергия или читта шакти. Това са двете сили, които управляват живота. Прана шакти управлява аннамая, материалното тяло. Читта шакти управлява манномая, умственото тяло. Тялото и ума – това са двата израза на енергията в живота. Думата хатха означава баланса между тялото и ума, между прана шакти и читта шакти. Самите прана шакти и читта шакти се хармонизират чрез различни степени на пречистване и концентрация. Така в хатха йога намиране шаткрияс (шестте прочистващи практики). Нети, дхаути и басти са прочистващи. Наули, капалабхати и тратак са за концентрация и събуждане на прана шакти. Това е предметът на хатха йога, заедно с асана и пранаяма. А сега за бхакти йога. Както раджа йога е система за управление на ума, бхакти йога е система за управление на емоциите. Аз не бих нарекъл този клон от йога йога на предаността. Аз наричам бхакти йога йога на управление на емоциите. Защо? Виждали ли сте кристал? Кристалът няма цвят. Вътре в кристала се отразява това, върху което е поставен кристалът. Поставете чист кристал върху червен плат и вижте отражението на червеното вътре в кристала. Ако поставя кристала върху син плат, ще видя синьо отражение в него. Ако го поставя върху черен, жълт, розов или бял плат, ще видя съответните цветове отразени в кристала. Но кристалът сам по себе си няма цвят. Същото е и с емоциите. Емоциите нямат цвят. Емоциите не са рага и двеша (привличане и отблъскване). Емоциите не са любов и състрадание, омраза или ревност, приятелство или неприязън. По-скоро всички тези преживявания се появяват заради асоциацията на емоцията със сетивния обект. Когато видите човек, който страда, емоцията, която се появява, е на състрадание. Когато видите своето дете, емоцията, която се появява, е на обич и привързаност. Когато видите оставена чанта с пари, за която никой не претендира, емоцията, която ще дойде, е тази на алчност. Когато видите своя противник, емоцията ще бъде ревност. Когото видите своя партньор, емоцията ще бъде любов. Това означава, че с каквото свържете емоцията си, отражението ще бъде в зависимост от тази привързаност. Когато същата емоция се свърже с Бог, тя се нарича бхакти. Сатсанг е свързване с истинската вътрешна същност. Затова дори първата стъпка в бхакти йога, която е сатсанг, е много трудна. Не знам как хората казват, че бхакти е лесна. Аз смятам, че това е най-трудният клон от йога. Съгласен съм с помненето на името на Бог. Но ако анализираме бхакти в истинския й смисъл като система за управление на собствената природа, тогава бхакти би трябвало да доведе до трансформация в живота ви, каквато дори не сте си и представяли. Затова в йога има последователност. Първо усъвършенствайте хатха йога. Пречистете тялото, събудете енергията. След това усъвършенствайте раджа йога. Научете се как да управлявате ума си. После усъвършенствайте карма йога. Научете се как да живеете неегоистично. След като сте постигнали карма йога, гияна йога също ще бъде постигната. С разширяването на съзнанието и възприемането на реалността, която ви заобикаля. И последният клон на йога за практикуване и усъвършенстване е бхакти, защото тогава пътуването е осъществено. От нетрансцедентното до трансцедентното преживяване на живота. От преживяването на страдание до благоденствието в живота, до целостта и пълнотата на живота. И йога трябва да бъде виждана в нейната пълна форма. Не като практика, която правя за половин или един час, когато ми се иска, и я игнорирам, когато не ми се иска. Нали ядете всеки ден? Защо? Защото смятате, че храната е нужна за оцеляването, и за да имате сила. Нали спите всеки ден? Защо? Половината си живот губите в спане. 12 часа са през нощта и 12 часа са през деня. Спите, защото мислите, че сънят е нужен, за да поддържате ума си здрав. Ако не спите, умът ще полудее. Има много неща, които не пренебрегвате в живота. Но има и много други неща, които са важни за развитието и извисяването на живота, които игнорирате. Йога е едно от тях. Но ако искрено се посветите на процеса на йога, тогава всички скрити и неразвити качества излизат на повърхността, и започвате да ги преживявате.”